Makrotrendit maailmalla – Luontomatkailu

Kaupungistumisen käännekohtana pidetään vuotta 2008 jolloin maailmassa asui enemmän ihmisiä kaupungeissa kuin maaseudulla. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 asuu 70% maailman ihmisistä kaupungeissa. Tämän huomattavan elinympäristömuutoksen vastakohdaksi nähdään luontomatkailun voimakas kasvu. Varsinkin kansainvälinen matkailija kaipaa…

Lue lisää
Makrotrendit maailmalla – Hyvinvointi

Wellness ja Mindfulness on niin nykypäivän isoimmat trendit. Hyvinvointikäsitys on muovautunut passiivisesta hemmottelusta aktiiviseen ja kokonaisvaltaiseen terveyden, henkisen hyvinvoinnin ja kauneuden ylläpitoon. Isot ikäluokat tavoittelevat terveyden ja kunnon ylläpitämistä. Nuoremmat ikäluokat sen sijaan hakevat intensiiviselle…

Lue lisää
Makrotrendit maailmalla – Uniikit elämykset

Matkailualalla uniikkien ja elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen kysyntä on lisääntynyt viime vuosina hurjasti. Vuonna 2017 käytetyin booking.com hakusana oli “tree-house”. Tämä kuvastaa elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen vakiintumisesta ja tietoisuudesta. Voimakkaan ja uniikin elämyksen hinnoittelu voi olla täysin riippumaton muusta…

Lue lisää
Makrotrendit maailmalla

Makrotrendit maailmalla Nykyinen palveluverkko on hyvin voimakkaasti autoilulähtöinen. Liikenne tulee tulevaisuudessa muuttumaan pois yksityisliikenteestä ja pikemminkin joukko- ja kevytliikenne perusteiseksi. Ydinpalveluiden olisi hyvä sijoittua jatkuvaksi ja helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. Intuitiivinen liikkuminen pidentää aikaa jonka käyttäjä…

Lue lisää
Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – IV. UUSI ASUMISEN KONSEPTI

IV. UUSI ASUMISEN KONSEPTI Vetovoimatekijät: Pysyväasuminen ja vuokra-asuminen II-asunto Etätyökeskus Koulu ja päiväkotipalvelut Yhteisöllisyys Kaikki välttämättömät arjen peruspalvelut lähellä Työ – vapaa-aika balanssi Palvelut: Oppimista tukevat palvelut työtä edistävät konsulttipalvelut Peruspalvelut arjen pyörittämiseen Työ- ja…

Lue lisää
Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – III. TAPAHTUMAMAAILMA

III. TAPAHTUMAMAAILMA Vetovoimatekijät: Suuret kansainväliset liikunta- ja kulttuuritapahtumat Erilainen toteutusympäristö Luonnon ja kulttuurin kokeminen tapahtumien yhteydessä Palvelut: Pääpaino tapahtumapalveluissa Tuotteistetut teematapahtumat palveluineen (urheilu, musiikki, ruoka jne.) Majoitus -> viipymä tapahtumien yhteydessä kokous- ja kongressipalvelut Massoille…

Lue lisää
Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – II. HYVINVOINTI & VIRKISTYS PUISTO

II. HYVINVOINTI & VIRKISTYS PUISTO Vetovoimatekijät: Kiinnostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin Puhdas luonto ja virkistysmahdollisuudet Kestävä ja ekologinen toiminta Hiljaisuus, pimeys, kylmyys ja erilaisuus Vesi ja Päijänne Kulttuuri (tarinat ja kulttuurihistoria) Ympäristötaide Saunamaailma Palvelut: Luontoon…

Lue lisää
Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – I. YMPÄRIVUOTINEN AKTIVITEETTI KESKUS

I. YMPÄRIVUOTINEN AKTIVITEETTI KESKUS Vetovoimatekijät: Ympärivuotisuus ja lumivarmuus Arktisuuden ja suomalaisuuden kokeminen Elämyksellisyys ja erilaisuuden kokeminen talvi/yötön yö Turvallisuus Uudet lajit Kestävä toimintamalli Palvelut: Kansainvälisesti vetovoimaisia kesä- ja talvimatkailuun liittyviä tuotteita ympäri vuoden Uusia teknologioita…

Lue lisää