Himokselle toteutetaan kaavojen mahdollistamia uusia investointeja ja laadukasta matkailurakentamista. Majoituskapasiteettia lisätään erilaisten käyttäjien tarpeisiin ja kansainvälisten asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Himoksesta rakentuu kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin matkakeskus, johon muodostetaan yhtenäinen ilme Himoksen portin, pääreittien opastuksen ja valaistuksen sekä tunnistettavan rakennustyylin kautta. Retkeilystä luodaan matkailukonsepti, joka sisältää monipuolisesti palveluja ja tarjoaa käyttäjälleen unohtumattoman luontokokemuksen ohjatusti tai omatoimisesti. Himos tarjoaa erityisesti matalan kynnyksen seikkailuja ja lajikokeiluja.

Vuoteen 2035 mennessä Himoksen palvelut ovat monipuolistuneet ja shoppailun mahdollistava kävelykeskustasta on muodostunut Himoksen ydin. Himoksella vierailee yhä enemmän kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita. Matkailijat saapuvat Himokselle nauttimaan aktiivisesta lomasta hyödyntäen monipuolisia ympärivuotisia aktiviteettipalveluja ja nauttimaan Keski-Suomen kauniista luonnosta. Matkailijoiden ohella Himoksella on pysyvää ja osa-aikaista asumista sekä etätyötä palvelevia työskentelytiloja.

Liikkumistarvetta alueen sisällä vähennetään ja liikenne hoidetaan pääosin fiksusti joukko- ja älyliikenteellä sekä pyöräillen. Liikenteen sujuvuutta parannetaan liikenteenohjauskella useiden sisääntuloporttien ja -väylien kautta. Vuonna 2035 Himoksen alueella on mahdollista liikkua ilman omaa autoa. Pysäköinti järjestetään palveluiden yhteyteen, kaupunkikuvaan sulautuviin pysäköintilaitoksiin.

Himoksen visio 2035 matkailun vetovoimatekijöinä ovat monipuolinen ja laaja luontoverkosto sekä ympärivuotinen talviurheilukeskus.

4. Himoksen tulevaisuuskuvat ja kehittämisvaihtoehdot

Lue lisää

Himoksen alueen kansainvälinen kysyntä – Keski-Euroopan näkökulmasta

Toteutimme markkinakatsauksen Himoksen alueen kansainvälisen matkailun nykytilaan liittyen ja kartoitimme saksankielisen Keski-Euroopan matkanjärjestäjien näkemyksiä alueen potentiaalista. Saksalaiset voisivat olla myös Himoksen alueelle potentiaalinen kohderyhmä tulevaisuudessa, sillä saksalaiset ovat Suomelle kolmas tärkein kv markkina. Saksan markkina…

Lue lisää