Matkailualalla uniikkien ja elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen kysyntä on lisääntynyt viime vuosina hurjasti.

Vuonna 2017 käytetyin booking.com hakusana oli “tree-house”. Tämä kuvastaa elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen vakiintumisesta ja tietoisuudesta. Voimakkaan ja uniikin elämyksen hinnoittelu voi olla täysin riippumaton muusta markkinatilanteesta – hinnoittelun perusteena on tunne ja elämys ei niinkään fyysinen tila.

Elämyshakuisuuden taustalla on niin kulutuskulttuurin muuttuminen hyödykkeistä palveluita painottavaksi kun nykyihmisen tarve heittäytyä ja jopa paeta arkea.

Myös sosiaalinen media vaikuttaa yhä voimakkaammin valintojen perusteluun. Jo nyt voidaan huomata matkailualalla valokuvattavuuden merkitys matkailuun liittyviä päätöksiä tehdessä. Valinnan sosiaalisen median esittelykelpoisuus on usein varsinkin kansainväliselle matkailijalle tärkeä peruste.

Kirjoittaja: Emma Johansson, Studio Puisto Architect

Kuva: Studio Puisto Architects

 

 

Makrotrendit maailmalla – Uusi työmatkailu

Sitran mukaan uusi työ on “ainakin joustavaa, monimuotoista, mahdollistavaa, verkottunutta, kokeilevaa ja purskeista ja sitä tehdään monessa roolissa yhtä aikaa.” Työ on tulevaisuudessa vielä voimakkaammin yrittäjämäistä, verkottunutta ja vaihtelevaa. Työtä tehdään missä vain ja milloin…

Lue lisää

Kävelykeskusta

Lue lisää