Himos Master Planin yhteydessä on selvitetty alueen suojeltavia luontoarvoja sekä luontomatkailun ja virkistyskäytön kannalta mielenkiintoisia kohteita.

Himoksen alueella on vanhoja metsiä, järviä ja pieniä metsälampia, avokallio- ja avosuomosaiikkia sekä jylhäpiirteisiä maisemia suurten mäkien päältä. Alueen pohjoisosassa kapea ja pitkä Patalahti tarjoaa mahdollisuuden virkistäytyä järviluonnon äärellä. Alueen eteläosassa kulkija pääsee kokemaan metsän hiljaisuutta, jossa äänimaisema on linnunlaulua ja tuulen huminaa. Siellä täällä on uhanalaisten eliölajien esiintymispaikkoja. Liito-oravia elää poikkeuksellisen runsaasti jopa ihan rakennettujen alueiden keskelläkin olevissa metsiköissä. Himoksella onkin hyvät mahdollisuudet bongata tämä kaikkien tuntema mutta harvan näkemä hämäräeläin. Himoksen metsissä pesivät ainakin viirupöllö, helmipöllö ja varpuspöllö.

Himoksen alueella on kolme pientä luonnonsuojelualuetta sekä luonnonsuojeluohjelma-alue Säyrylän lehto. Säyrylän lehto on vuorten välissä virtaavan puron varrella oleva saniaislehto, jossa kasvaa monia vaateliaita kasvilajeja. Säyrylän lehto sijaitsee aivan Länsi-Himoksen laskettelurinteiden vieressä helposti saavutettavissa.

Luontopolkuja, ulkoilureittejä, luontoportaita ja muita luonnossa liikkujia palvelevia rakenteita kehittämällä matkailijat pääsevät yhä paremmin nauttimaan näistä kohteista. Reittien ja rakenteiden sijoittamisessa huomioidaan toki alueen suojelulliset arvot.

Kirjoittaja: Pinja Mäkinen (biologi, FM) Sweco Ympäristö Oy

Tervetuloa Himos Master Plan 2035 yleisötilaisuuteen

Tervetuloa Himos Master Plan 2035 yleisötilaisuuteen Torstaina 5.4.2018 klo.18-19 Himoksen Kokouskeskus Koululle (Säyryläntie 445, Jämsä) kuulemaan ja keskustelemaan Himoksen matkailun tulevaisuudesta Himos Master Plan suunnitelman merkeissä. OHJELMA Tilaisuuden avaus / Kari Stenlund, Jämsän kaupunki Himoksen…

Lue lisää

Makrotrendit maailmalla

Makrotrendit maailmalla Nykyinen palveluverkko on hyvin voimakkaasti autoilulähtöinen. Liikenne tulee tulevaisuudessa muuttumaan pois yksityisliikenteestä ja pikemminkin joukko- ja kevytliikenne perusteiseksi. Ydinpalveluiden olisi hyvä sijoittua jatkuvaksi ja helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. Intuitiivinen liikkuminen pidentää aikaa jonka käyttäjä…

Lue lisää