IV. UUSI ASUMISEN KONSEPTI

Vetovoimatekijät:

  • Pysyväasuminen ja vuokra-asuminen
  • II-asunto
  • Etätyökeskus
  • Koulu ja päiväkotipalvelut
  • Yhteisöllisyys
  • Kaikki välttämättömät arjen peruspalvelut lähellä
  • Työ – vapaa-aika balanssi

Palvelut:

  • Oppimista tukevat palvelut
  • työtä edistävät konsulttipalvelut
  • Peruspalvelut arjen pyörittämiseen
  • Työ- ja kokousmatkailua palvelevat ravintola- ja majoituspalvelut

Liikkuminen:

  • Helposti saavutettavissa kansallisesti ja kansainvälisesti
  • Henkilöautoriippumattomuus
  • Kattavat joukkoliikennepalvelut
  • Matkailupyöräjärjestelmä

Markkinat:

  • Pääasiassa kotimaiset asiakkaat
  • Työmatkailijat
  • Perheet
  • Elämäntavan markkinointi: konseptin positiivinen vaikutus terveyteen, stressitasoon ja elämänlaatuun

Riskit:

  • Kysynnän puute
  • Investorien puute
  • Liiketoiminnallisesti kannattavan konseptin rakentaminen

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Kuvat: Shutterstock.com

Makrotrendit maailmalla – Luontomatkailu

Kaupungistumisen käännekohtana pidetään vuotta 2008 jolloin maailmassa asui enemmän ihmisiä kaupungeissa kuin maaseudulla. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 asuu 70% maailman ihmisistä kaupungeissa. Tämän huomattavan elinympäristömuutoksen vastakohdaksi nähdään luontomatkailun voimakas kasvu. Varsinkin kansainvälinen matkailija kaipaa…

Lue lisää

Maankäytön ideavaihtoehdot – I. ASTEITTAINEN KASVU

Asteittainen kasvu teema mahdollistaa vaiheittaisen pienin askelin tapahtuvan kasvun majoituksen ja palvelujen suhteen. Teeman taustalla on ajatus Himoksen palvelujen monipuolistamisesta, kansainväliseen matkailukysyntään vastaamisesta sekä uuden uniikin majoituksen synnyttämisestä.              …

Lue lisää