I. YMPÄRIVUOTINEN AKTIVITEETTI KESKUS

Vetovoimatekijät:

  • Ympärivuotisuus ja lumivarmuus
  • Arktisuuden ja suomalaisuuden kokeminen
  • Elämyksellisyys ja erilaisuuden kokeminen talvi/yötön yö
  • Turvallisuus
  • Uudet lajit
  • Kestävä toimintamalli

Palvelut:

  • Kansainvälisesti vetovoimaisia kesä- ja talvimatkailuun liittyviä tuotteita ympäri vuoden
  • Uusia teknologioita ja innovaatioita
  • Palvelutarjonnan massaräätälöinti
  • Asiakassegmenteille rakennetut palvelut

Liikkuminen:

  • Helposti saavutettavissa kansallisesti ja kansainvälisesti
  • Sujuva ja elämyksiä tarjoava matkailuketju kohdemaasta Helsinki-Vantaalle ja edelleen Himokselle
  • Raideyhteydet (Rail Baltica, FInEst-link, Päijänteen länsipuolen rata)
  • Automatisoidut joukkoliikennepalvelut (SkiBus) alueella
  • Himos-lippujärjestelmä

Markkinat:

  • Asiakaskunnan voimakas kansainvälistyminen (Aasia, Venäjä, Keski-Eurooppa, uudet kohdealueet
  • Aktiviteettilomat (perheet, pariskunnat, yksin matkustavat, leirikoulut jne.)
  • Urheilijat (harjoittelu, lajileirit jne.)
  • Matkanjärjestäjäkontaktit
  • Digitaalisen markkinoinnin kasvu, mobiili- ja nettikauppa
  • Virtuaali- ja etäkokemukset

Riskit:

  • Kansainvälisen kysynnän vaihtelut
  • Taloussuhtanteiden muutokset
  • Investorien löytyminen
  • Kilpailevat kohteet globaalisti

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Kuvat: Shutterstock.com

Makrotrendit maailmalla – Hyvinvointi

Wellness ja Mindfulness on niin nykypäivän isoimmat trendit. Hyvinvointikäsitys on muovautunut passiivisesta hemmottelusta aktiiviseen ja kokonaisvaltaiseen terveyden, henkisen hyvinvoinnin ja kauneuden ylläpitoon. Isot ikäluokat tavoittelevat terveyden ja kunnon ylläpitämistä. Nuoremmat ikäluokat sen sijaan hakevat intensiiviselle…

Lue lisää

Matkailun ja maankäytön ideavaihtoehdot – III. LUONTOVERKOSTOT

Luontoverkoston tarkoituksena on hyödyntää Himoksen ympäröivän luonnon potentiaali ja tarjota matkailijoille mm. matalan kynnyksen retkeilypalveluja, valaistuja ja hyvin opastettuja reitistöjä sekä välinevuokrausta. Teeman taustalla on ajatus uusista tuotteista ja palveluista uusilla alueilla sekä kansainväliseen matkailukysyntään…

Lue lisää