Matkailualalla uniikkien ja elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen kysyntä on lisääntynyt viime vuosina hurjasti.

Vuonna 2017 käytetyin booking.com hakusana oli “tree-house”. Tämä kuvastaa elämyksellisten majoitusvaihtoehtojen vakiintumisesta ja tietoisuudesta. Voimakkaan ja uniikin elämyksen hinnoittelu voi olla täysin riippumaton muusta markkinatilanteesta – hinnoittelun perusteena on tunne ja elämys ei niinkään fyysinen tila.

Elämyshakuisuuden taustalla on niin kulutuskulttuurin muuttuminen hyödykkeistä palveluita painottavaksi kun nykyihmisen tarve heittäytyä ja jopa paeta arkea.

Myös sosiaalinen media vaikuttaa yhä voimakkaammin valintojen perusteluun. Jo nyt voidaan huomata matkailualalla valokuvattavuuden merkitys matkailuun liittyviä päätöksiä tehdessä. Valinnan sosiaalisen median esittelykelpoisuus on usein varsinkin kansainväliselle matkailijalle tärkeä peruste.

Kirjoittaja: Emma Johansson, Studio Puisto Architect

Kuva: Studio Puisto Architects

 

 

Makrotrendit maailmalla – Luontomatkailu

Kaupungistumisen käännekohtana pidetään vuotta 2008 jolloin maailmassa asui enemmän ihmisiä kaupungeissa kuin maaseudulla. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 asuu 70% maailman ihmisistä kaupungeissa. Tämän huomattavan elinympäristömuutoksen vastakohdaksi nähdään luontomatkailun voimakas kasvu. Varsinkin kansainvälinen matkailija kaipaa…

Lue lisää

Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – I. YMPÄRIVUOTINEN AKTIVITEETTI KESKUS

I. YMPÄRIVUOTINEN AKTIVITEETTI KESKUS Vetovoimatekijät: Ympärivuotisuus ja lumivarmuus Arktisuuden ja suomalaisuuden kokeminen Elämyksellisyys ja erilaisuuden kokeminen talvi/yötön yö Turvallisuus Uudet lajit Kestävä toimintamalli Palvelut: Kansainvälisesti vetovoimaisia kesä- ja talvimatkailuun liittyviä tuotteita ympäri vuoden Uusia teknologioita…

Lue lisää