Himoksen visiokyselyllä kerättiin marras – joulukuun välisenä aikana ideoita ja mielipiteitä alueen matkailun kehittämisen tueksi. Kyselyssä käsiteltiin mm. majoitus- ja ravintolapalveluja, aktiviteetteja ja tapahtumia sekä saavutettavuutta, liikennettä ja reittejä.

Kyselyyn saatiin yli 200 vastausta ympäri Suomea. Suurin osa vastaajista oli Jämsän ja sen lähialueen asukkaita. Kyselyn perusteella Himoksen matkailija viipyy todennäköisimmin Himoksella yhden päivän ja käyttää erityisesti rinne- ja ravintolapalveluita.

Majoituspalveluihin toivottiin erityisesti lisää eritasoista ja -hintaista majoitusta, kuten mökkejä, kylpylähotelli, karavaanialue ja uudenlaista majoitusta, kuten maisemaa hyödyntävää ns. Glamping-majoitusta. Himoksen ravintolatarjontaan toivottiin erityisesti lisää vaihtoehtoja sekä laadukkuutta. Myös mm. pubia, kahvilaa ja noutoruokapalveluja kaivattiin. Ravintolapalveluiden toivottiin olevan lähellä majoituspalveluita ja auki myös sesongin ulkopuolella.

79 % vastaajista halusi nähdä Himoksella tulevaisuudessa lisää tapahtumia, erityisesti urheilu- ja hyvinvointitapahtumia sekä perhetapahtumia. Aktiviteettipalveluissa korostui monipuolisuuden lisäksi ympärivuotisuus, erityisesti kylpylää toivottiin kovasti. Kylpylän lisäksi Himokselle haluttiin mm. lasten sisä- ja ulkoaktiviteettipuistot, hiihtoputki, sisälasketteluhalli, retkiluistelurata, uimaranta, sisäliikuntahalli, frisbeegolfrata, kuntoportaat sekä mahdollisuus alamäkipyöräilyyn.

Joukkoliikenteellä saapumista Himokselle tulisi helpottaa mm. liityntäliikenneyhteyksin Jämsän rautatieasemalta. Myös parempia joukkoliikenneyhteyksiä Jyväskylästä, Helsingistä, Tampereelta ja Lahdesta toivottiin. Himoksen alueella liikkumiseen ehdotettiin mm. hop on – hop off bussia, 24 h liikkuvaa älybussia sekä alueita yhdistävää minirataa. Lisäksi yhteiskäyttöpyöriä toivottiin kesälle.

Himoksen matkailukeskuksen markkinointia ehdotettiin kehitettävän yhtenäisemmäksi mm. siten että alueen palvelut olisivat yhden Internetsivuston alla ja markkinointi toteutettaisiin yhteistoimin erilaisten kampanjoiden avulla panostamalla kokonaisuuteen pelkän hiihtokeskuksen sijaan. Myös kansainvälistä markkinointia pidettiin tärkeänä, jotta Himoksesta saataisiin entistä kansainvälisempi matkailukohde.

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – II. HYVINVOINTI & VIRKISTYS PUISTO

II. HYVINVOINTI & VIRKISTYS PUISTO Vetovoimatekijät: Kiinnostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin Puhdas luonto ja virkistysmahdollisuudet Kestävä ja ekologinen toiminta Hiljaisuus, pimeys, kylmyys ja erilaisuus Vesi ja Päijänne Kulttuuri (tarinat ja kulttuurihistoria) Ympäristötaide Saunamaailma Palvelut: Luontoon…

Lue lisää

Makrotrendit maailmalla – Luontomatkailu

Kaupungistumisen käännekohtana pidetään vuotta 2008 jolloin maailmassa asui enemmän ihmisiä kaupungeissa kuin maaseudulla. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 asuu 70% maailman ihmisistä kaupungeissa. Tämän huomattavan elinympäristömuutoksen vastakohdaksi nähdään luontomatkailun voimakas kasvu. Varsinkin kansainvälinen matkailija kaipaa…

Lue lisää