Himoksen visiokyselyllä kerättiin marras – joulukuun välisenä aikana ideoita ja mielipiteitä alueen matkailun kehittämisen tueksi. Kyselyssä käsiteltiin mm. majoitus- ja ravintolapalveluja, aktiviteetteja ja tapahtumia sekä saavutettavuutta, liikennettä ja reittejä.

Kyselyyn saatiin yli 200 vastausta ympäri Suomea. Suurin osa vastaajista oli Jämsän ja sen lähialueen asukkaita. Kyselyn perusteella Himoksen matkailija viipyy todennäköisimmin Himoksella yhden päivän ja käyttää erityisesti rinne- ja ravintolapalveluita.

Majoituspalveluihin toivottiin erityisesti lisää eritasoista ja -hintaista majoitusta, kuten mökkejä, kylpylähotelli, karavaanialue ja uudenlaista majoitusta, kuten maisemaa hyödyntävää ns. Glamping-majoitusta. Himoksen ravintolatarjontaan toivottiin erityisesti lisää vaihtoehtoja sekä laadukkuutta. Myös mm. pubia, kahvilaa ja noutoruokapalveluja kaivattiin. Ravintolapalveluiden toivottiin olevan lähellä majoituspalveluita ja auki myös sesongin ulkopuolella.

79 % vastaajista halusi nähdä Himoksella tulevaisuudessa lisää tapahtumia, erityisesti urheilu- ja hyvinvointitapahtumia sekä perhetapahtumia. Aktiviteettipalveluissa korostui monipuolisuuden lisäksi ympärivuotisuus, erityisesti kylpylää toivottiin kovasti. Kylpylän lisäksi Himokselle haluttiin mm. lasten sisä- ja ulkoaktiviteettipuistot, hiihtoputki, sisälasketteluhalli, retkiluistelurata, uimaranta, sisäliikuntahalli, frisbeegolfrata, kuntoportaat sekä mahdollisuus alamäkipyöräilyyn.

Joukkoliikenteellä saapumista Himokselle tulisi helpottaa mm. liityntäliikenneyhteyksin Jämsän rautatieasemalta. Myös parempia joukkoliikenneyhteyksiä Jyväskylästä, Helsingistä, Tampereelta ja Lahdesta toivottiin. Himoksen alueella liikkumiseen ehdotettiin mm. hop on – hop off bussia, 24 h liikkuvaa älybussia sekä alueita yhdistävää minirataa. Lisäksi yhteiskäyttöpyöriä toivottiin kesälle.

Himoksen matkailukeskuksen markkinointia ehdotettiin kehitettävän yhtenäisemmäksi mm. siten että alueen palvelut olisivat yhden Internetsivuston alla ja markkinointi toteutettaisiin yhteistoimin erilaisten kampanjoiden avulla panostamalla kokonaisuuteen pelkän hiihtokeskuksen sijaan. Myös kansainvälistä markkinointia pidettiin tärkeänä, jotta Himoksesta saataisiin entistä kansainvälisempi matkailukohde.

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Makrotrendit maailmalla – Hyvinvointi

Wellness ja Mindfulness on niin nykypäivän isoimmat trendit. Hyvinvointikäsitys on muovautunut passiivisesta hemmottelusta aktiiviseen ja kokonaisvaltaiseen terveyden, henkisen hyvinvoinnin ja kauneuden ylläpitoon. Isot ikäluokat tavoittelevat terveyden ja kunnon ylläpitämistä. Nuoremmat ikäluokat sen sijaan hakevat intensiiviselle…

Lue lisää

Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – III. TAPAHTUMAMAAILMA

III. TAPAHTUMAMAAILMA Vetovoimatekijät: Suuret kansainväliset liikunta- ja kulttuuritapahtumat Erilainen toteutusympäristö Luonnon ja kulttuurin kokeminen tapahtumien yhteydessä Palvelut: Pääpaino tapahtumapalveluissa Tuotteistetut teematapahtumat palveluineen (urheilu, musiikki, ruoka jne.) Majoitus -> viipymä tapahtumien yhteydessä kokous- ja kongressipalvelut Massoille…

Lue lisää