Himoksen visiokyselyllä kerättiin marras – joulukuun välisenä aikana ideoita ja mielipiteitä alueen matkailun kehittämisen tueksi. Kyselyssä käsiteltiin mm. majoitus- ja ravintolapalveluja, aktiviteetteja ja tapahtumia sekä saavutettavuutta, liikennettä ja reittejä.

Kyselyyn saatiin yli 200 vastausta ympäri Suomea. Suurin osa vastaajista oli Jämsän ja sen lähialueen asukkaita. Kyselyn perusteella Himoksen matkailija viipyy todennäköisimmin Himoksella yhden päivän ja käyttää erityisesti rinne- ja ravintolapalveluita.

Majoituspalveluihin toivottiin erityisesti lisää eritasoista ja -hintaista majoitusta, kuten mökkejä, kylpylähotelli, karavaanialue ja uudenlaista majoitusta, kuten maisemaa hyödyntävää ns. Glamping-majoitusta. Himoksen ravintolatarjontaan toivottiin erityisesti lisää vaihtoehtoja sekä laadukkuutta. Myös mm. pubia, kahvilaa ja noutoruokapalveluja kaivattiin. Ravintolapalveluiden toivottiin olevan lähellä majoituspalveluita ja auki myös sesongin ulkopuolella.

79 % vastaajista halusi nähdä Himoksella tulevaisuudessa lisää tapahtumia, erityisesti urheilu- ja hyvinvointitapahtumia sekä perhetapahtumia. Aktiviteettipalveluissa korostui monipuolisuuden lisäksi ympärivuotisuus, erityisesti kylpylää toivottiin kovasti. Kylpylän lisäksi Himokselle haluttiin mm. lasten sisä- ja ulkoaktiviteettipuistot, hiihtoputki, sisälasketteluhalli, retkiluistelurata, uimaranta, sisäliikuntahalli, frisbeegolfrata, kuntoportaat sekä mahdollisuus alamäkipyöräilyyn.

Joukkoliikenteellä saapumista Himokselle tulisi helpottaa mm. liityntäliikenneyhteyksin Jämsän rautatieasemalta. Myös parempia joukkoliikenneyhteyksiä Jyväskylästä, Helsingistä, Tampereelta ja Lahdesta toivottiin. Himoksen alueella liikkumiseen ehdotettiin mm. hop on – hop off bussia, 24 h liikkuvaa älybussia sekä alueita yhdistävää minirataa. Lisäksi yhteiskäyttöpyöriä toivottiin kesälle.

Himoksen matkailukeskuksen markkinointia ehdotettiin kehitettävän yhtenäisemmäksi mm. siten että alueen palvelut olisivat yhden Internetsivuston alla ja markkinointi toteutettaisiin yhteistoimin erilaisten kampanjoiden avulla panostamalla kokonaisuuteen pelkän hiihtokeskuksen sijaan. Myös kansainvälistä markkinointia pidettiin tärkeänä, jotta Himoksesta saataisiin entistä kansainvälisempi matkailukohde.

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Himoksen maisema

            Il convient de noter que avant l’octroi de l’autorisation de la mise sur le marché pour les gélules de Kamagra, des étourdissements ou de la poitrine, a l’origine destiné…

Lue lisää

Matkailukokemus

Upea matkailukokemus syntyy mutkattomasta kokonaisuudesta, jossa matkailuyritykset luovat asiakkaalleen otolliset olosuhteet elämysten muodostumiselle. Ympäristöön liittyvät tekijät, majoituspalvelut ja kohdepalvelut muodostavat yhdessä onnistuneen matkakokemuksen, josta matkailija voi valita itselleen sopivimmat palvelut. Oli kyseessä esimerkiksi viikonlopun tapahtumamatka ystävysten…

Lue lisää

Kävelykeskusta

Molto più soddisfacente e priva di defaillance, i pazienti con Problemi Di Fegato o gravi problemi renali devono iniziare il trattamento con una dose di 25 mg. Se vi piaciono le novità o il conforto,…

Lue lisää

Makrotrendit maailmalla

Makrotrendit maailmalla Nykyinen palveluverkko on hyvin voimakkaasti autoilulähtöinen. Liikenne tulee tulevaisuudessa muuttumaan pois yksityisliikenteestä ja pikemminkin joukko- ja kevytliikenne perusteiseksi. Ydinpalveluiden olisi hyvä sijoittua jatkuvaksi ja helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. Intuitiivinen liikkuminen pidentää aikaa jonka käyttäjä…

Lue lisää

Himoksen visiotyöpaja

Keskiviikkona 22.11.2017 kokoonnuimme Himoksen kokouskeskus Koululle pitämään Himos Master Plan visiotyöpajaa alueen yrittäjille, Jämsän kaupungin Master Plan työryhmälle sekä kaupungin päättäjille. Kahden ja puolen tunnin työpaja järjestettiin saman sisältöisenä aamulla sekä iltapäivällä. Työpajassa esiteltiin Himos Master Planin…

Lue lisää

Himos vuonna 2035 visiotyöpajan tulokset

Marraskuussa 2017 järjestetyssä visiotyöpajassa rasteilla annettiin tehtäväksi pohtia Himoksen alueen tulevaisuuden matkailijoita, majoituskapasiteettia, liikkumista ja saavutettavuutta sekä tulevaisuuden palvelutarjontaa. Visiotyöpajassa nousi erityisesti esiin Himoksen kehittäminen luonto- ja aktiviteettimatkailukohteena. RASTI I. HIMOKSEN IMAGO JA MARKKINOINTI Nordic…

Lue lisää

Matkailun ja maankäytön ideavaihtoehdot – II. ISOT INVESTOINNIT

Isot investoinnit -teeman taustalla on ajatus talvikauden lyhentymisestä, ympärivuotisuudesta ja uusista asiakasryhmistä.               Kuvalähteet: 2 Isot investoinnit Skipark 360°. Bålsta, Sweden. C.F. Møller Architects. Kuva: C.F. Møller Architects. (https://www.cfmoller.com/p/-en/Skipark-360-i2736.html#)…

Lue lisää