Himokselle toteutetaan kaavojen mahdollistamia uusia investointeja ja laadukasta matkailurakentamista. Majoituskapasiteettia lisätään erilaisten käyttäjien tarpeisiin ja kansainvälisten asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Himoksesta rakentuu kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin matkakeskus, johon muodostetaan yhtenäinen ilme Himoksen portin, pääreittien opastuksen ja valaistuksen sekä tunnistettavan rakennustyylin kautta. Retkeilystä luodaan matkailukonsepti, joka sisältää monipuolisesti palveluja ja tarjoaa käyttäjälleen unohtumattoman luontokokemuksen ohjatusti tai omatoimisesti. Himos tarjoaa erityisesti matalan kynnyksen seikkailuja ja lajikokeiluja.

Vuoteen 2035 mennessä Himoksen palvelut ovat monipuolistuneet ja shoppailun mahdollistava kävelykeskustasta on muodostunut Himoksen ydin. Himoksella vierailee yhä enemmän kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita. Matkailijat saapuvat Himokselle nauttimaan aktiivisesta lomasta hyödyntäen monipuolisia ympärivuotisia aktiviteettipalveluja ja nauttimaan Keski-Suomen kauniista luonnosta. Matkailijoiden ohella Himoksella on pysyvää ja osa-aikaista asumista sekä etätyötä palvelevia työskentelytiloja.

Liikkumistarvetta alueen sisällä vähennetään ja liikenne hoidetaan pääosin fiksusti joukko- ja älyliikenteellä sekä pyöräillen. Liikenteen sujuvuutta parannetaan liikenteenohjauskella useiden sisääntuloporttien ja -väylien kautta. Vuonna 2035 Himoksen alueella on mahdollista liikkua ilman omaa autoa. Pysäköinti järjestetään palveluiden yhteyteen, kaupunkikuvaan sulautuviin pysäköintilaitoksiin.

Himoksen visio 2035 matkailun vetovoimatekijöinä ovat monipuolinen ja laaja luontoverkosto sekä ympärivuotinen talviurheilukeskus.

Himoksen tulevaisuuskuvat 2035 – IV. UUSI ASUMISEN KONSEPTI

IV. UUSI ASUMISEN KONSEPTI Vetovoimatekijät: Pysyväasuminen ja vuokra-asuminen II-asunto Etätyökeskus Koulu ja päiväkotipalvelut Yhteisöllisyys Kaikki välttämättömät arjen peruspalvelut lähellä Työ – vapaa-aika balanssi Palvelut: Oppimista tukevat palvelut työtä edistävät konsulttipalvelut Peruspalvelut arjen pyörittämiseen Työ- ja…

Lue lisää

Makrotrendit maailmalla – Luontomatkailu

Kaupungistumisen käännekohtana pidetään vuotta 2008 jolloin maailmassa asui enemmän ihmisiä kaupungeissa kuin maaseudulla. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 asuu 70% maailman ihmisistä kaupungeissa. Tämän huomattavan elinympäristömuutoksen vastakohdaksi nähdään luontomatkailun voimakas kasvu. Varsinkin kansainvälinen matkailija kaipaa…

Lue lisää