II. HYVINVOINTI & VIRKISTYS PUISTO

Vetovoimatekijät:

  • Kiinnostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin
  • Puhdas luonto ja virkistysmahdollisuudet
  • Kestävä ja ekologinen toiminta
  • Hiljaisuus, pimeys, kylmyys ja erilaisuus
  • Vesi ja Päijänne
  • Kulttuuri (tarinat ja kulttuurihistoria)
  • Ympäristötaide
  • Saunamaailma

Palvelut:

  • Luontoon ja veteen liittyvät tuotteet
  • Lumi- ja jäätuotteet
  • Päijänteen vahva hyödyntäminen
  • Wellness-instituutti ja hyvinvointiin liittyvä tutkimus
  • Kokous- ja kongressipalvelut
  • Kulttuuripalvelut: peikkoteeman/tarinoiden säilyttäminen
  • Spa palvelut
  • Uniikit majoituspalvelut

Liikkuminen:

  • Helposti saavutettavissa kansallisesti ja kansainvälisesti
  • Sujuva ja hyvinvointielämyksiä tarjoava matkaketju kohdemaasta Helsinki-Vantaalle ja edelleen Himokselle
  • Henkilöautoriippumattomuus
  • Kohteita yhdistävät ympärivuotiset reitit
  • Kävely-ympäristöt
  • Matkailupyöräjärjestelmä

Markkinat:

  • Asiakaskunnan voimakas kansainvälistyminen (Aasia, Venäjä, Keski-Eurooppa, uudet kohdealueet)
  • Yli 60 -vuotiaat hyvin maksavat ja laatutietoiset asiakkaat
  • Ilman lapsia matkustavat aikuiset
  • Yritykset
  • Vahva panostus hyvinvointi-imagoon

Riskit:

  • Kiinnostus hyvinvointikonsepteihin (invetorit, yhteistyötasot)
  • Kotimainen kysyntä?
  • Muiden toimintojen ja palvelujen ulos rajautuminen
  • Liiketoiminnallisesti kannattava konsepti?

Kirjoittaja: Sweco Ympäristö Oy

Kuvat: Shutterstock.com

Matkailun ja maankäytön ideavaihtoehdot – III. LUONTOVERKOSTOT

Luontoverkoston tarkoituksena on hyödyntää Himoksen ympäröivän luonnon potentiaali ja tarjota matkailijoille mm. matalan kynnyksen retkeilypalveluja, valaistuja ja hyvin opastettuja reitistöjä sekä välinevuokrausta. Teeman taustalla on ajatus uusista tuotteista ja palveluista uusilla alueilla sekä kansainväliseen matkailukysyntään…

Lue lisää

Himos Master Plan visiokyselyn yhteenveto

Himoksen visiokyselyllä kerättiin marras – joulukuun välisenä aikana ideoita ja mielipiteitä alueen matkailun kehittämisen tueksi. Kyselyssä käsiteltiin mm. majoitus- ja ravintolapalveluja, aktiviteetteja ja tapahtumia sekä saavutettavuutta, liikennettä ja reittejä. Kyselyyn saatiin yli 200 vastausta ympäri…

Lue lisää